Biztonsági öv tesztelése a budapesti alacsonypadlós villamosokon

Terület:
villamosok

Több hónapja húzódik egy fontos kérdéskör a mozgássérültek világából. Vajon lehet e szállítani mopeddel, elektromos székkel közlekedő sérült embereket a BKK és BKV akadálymentesített járművein?

Elvileg igen a válasz, de az élet rácáfolt erre. Több alkalommal lehetett látni a médiából, hogy mopeddel és elektromos kerekesszékkel közlekedő sérült embereket nem vette fel az adott járaton a sofőr. Különböző kifogásokra hivatkozva megtagadták a felszállást. Ezek az esetek egyre jobban elharapóztak ezért az Egyetemes Tervezés Információs és Kutatóközpont (ETIKK), Mozgássérültek szervezetei, Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) egységei leültek a témával kapcsolatban egyeztetni. A beszélgetés során kiderült, hogy téves információk keringenek, jelenleg nincs egyértelműen rögzítve sehol, hogy a fent említett segédeszközöket használók milyen formában és előírásnak megfelelően szállíthatók.

Jelenleg több akadálymentes tömegközlekedési eszköz is rendelkezésre áll a zavartalan közlekedésre például 4-6, 1-es villamos 4-es metró és sok alacsonypadlós busz.  Elmondható, hogy az eszközpark alkalmas akadálymentes közlekedés igénybevételére. A probléma ennek pontos meghatározásában rejlik. Többször amiatt nem szálhatott fel a mozgásában sérült ember mert a moped akkumulátora robbanásveszélyes stb. Ezek a feltevések nem igazak. Minden ilyen segédeszköz zárt rendszerű akkumulátorral van szerelve mely gondozásmentes és nem balesetveszélyes.

A megbeszélésen sikerült rögzítenünk, megállapodnunk abban, hogy a BKK üzletszabályzata módosításra kerül és ezáltal pontosan rögzítve lesznek a szállítással kapcsolatos feltevések és felelősségi körök. Ugyanakkor az is rögzítésre kerül, hogy a biztonságos szállítás előfeltétele az adott segédeszköz biztonságos rögzítése. Ezért az ETIKK, MBE, MEOSZ, BKK, BKV együttesen helyszínre vonult a Hungária kocsiszínben található Combino és Caff márkájú villamosok felülvizsgálatára. Ezekben a villamosokban az általunk javasolt biztonsági övek felszerelését teszteltük, különböző segédeszköz bevonásával. Többek között, moped, eletromos kerekesszék, mechanikus aktív kerekesszék. A felszerelt övet extrémebb körülmények között is kipróbáltuk 30Km/h vészfékezést indítványoztunk, hogy kiderüljön 100-200Kg közötti terhelést is kibírja az eszköz. Alap esetben a Magyarországon  felírható eletromos székek átlagos önsúlya 100Kg amihez társul még az utasa így jön ki a 100-200Kg közötti önsúly.

A tesztelés sikeres volt, ezek alapján lesznek biztonsági övvel felszerelve az összes alacsony padlós villamosok.

20160906_104639 20160906_104446

Videók: https://youtu.be/DDM381lZ5zs https://youtu.be/qYlFqpNOquA

Közösségi megosztás