Egyetemes tervezés az oktatásban és a gyakorlatban
Az egyetemes tervezésről szóló online tananyagot és egy jó példákat ismertető kiadványt is bemutatott a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete Egyetemes Tervezés Információs és Kutatóközpontja (ETIKK) az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalában annak a projektnek a hétfői zárórendezvényén, amelyet a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft. (FSZK) és az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatott.
Egyetemes tervezéssel (universal design) olyan épített környezetet, termékeket, szolgáltatásokat és alkalmazásokat hozhatunk létre, amelyek nemre, korra, fogyatékosságra, termetre tekintet nélkül mindenki számára egyaránt használhatóak. A módszer már a tervezési folyamat elején figyelembe veszi a használók képességeinek különbözőségét. Az idős, balkezes, fogyatékos emberek, a gyermekek szempontjait, és mindenkiét, akikre az „átlagra” történő tervezéskor sok esetben nem figyelnek.
Bár az egyetemes tervezés követelménye több hazai jogszabályban is megjelenik, a tervezési mód még mindig kevéssé ismert és alkalmazott, ezért az ETIKK célja, hogy minden lehetséges módon megismertesse és terjessze a szemléletet. A projektben előadásokat, érzékenyítő tréningeket tartottak építészeknek, közbeszerzési szakembereknek, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar hallgatóinak. Emellett a BME Ergonómia és Pszichológia Tanszékével együttműködve, terméktervező hallgatóknak elkészült egy online tananyag, amelyet dr. Jókai Erika egyetemi adjunktus, a BME oktatója mutatott be. Az anyag tartalmaz egy rövid oktatófilmet, amely az étkezésen, terítéken, evőeszközökön keresztül mutatja be az egyetemes tervezés szempontjait.
Az Egyetemes tervezés – Jó példák tára kiadvány a tervezők, kivitelezők mellett a megrendelőket, döntéshozókat is hivatott segíteni. A Szabó Henriett okleveles építészmérnök, rehabilitációs környezettervező szakmérnök által készített példatár azokat a hazai közterületi, építészeti megoldásokat, szolgáltatásokat, alkalmazásokat mutatja be, amelyek megfelelnek egyetemes tervezés elveinek, nem kifejezetten fogyatékos embereknek készültek, és mindenki számára biztonságosak, kényelmesek. A példatárba egyebek mellett bekerült a Budapest Szíve Városfejlesztési Programban felújított Károly-körút, amely az egyetemes tervezés elveinek megfelelő köztéri burkolatokkal biztosítja mindenki számára az egyenlő használatot, és a XIII. kerületi önkormányzat „kiss and ride” parkolója, amellyel megoldották az iskolások autóból történő biztonságos ki- és beszállását. Szerepel benne a Kelenföldi intermodális csomópont, amely mind a tájékoztatás, mind a közlekedésterületeket illetően megfelel az egyetemes tervezés elveinek. A Jászai Mari téri postánál példaértékűen szüntették meg a bejárat előlépcsőjét: a járda burkolatát lejtősen a bejárat szintjére emelték, kényelmes és akadálymentes bejutást biztosítva mindenkinek. Több más jó megoldás mellett megtalálható a példatárban egy nyíregyházi játszótér, ahol ép és fogyatékos gyermekek együtt játszhatnak, az akadálymentesített Kormányablakok, és egy egyetemesen tervezett weboldal is.
A projektzárón köszöntőt mondott Dr. Borza Beáta, az Alapvető Jogok Hivatala Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztályának vezetője és Szilaj Zsolt, a projektet támogató Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft. Hazai Támogatások Programirodája vezetője. A projektet Földesi Erzsébet, a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete tiszteletbeli elnöke mutatta be. Fördős-Hódy Erzsébet, az MBE Egyetemes Tervezés Információs és Kutatóközpontja és egyben a projekt szakmai vezetője és rehabilitációs szakmérnöke ismertette a Központ tevékenységét. Zárszót Kogon Mihály, az egyesület elnöke mondott, aki előzőleg átadta az Egyetemes tervezés követendő példája elismerést a példatárhoz kiírt pályázat nyerteseinek: Szaszák Gabriella tájépítészmérnöknek, rehabilitációs környezettervező szakmérnöknek a Károly-körút akadálymentesítéséért, és Gosztola Mariettának, a XIII. Kerületi Közszolgáltató Zrt. közútkezelői ágazatvezetőjének a Fiastyúk utcai iskolánál kialakított „kiss and ride” parkolóért.
Gábor Imola
Külön köszönet: Fekete Nikolettnek, aki az oktatófilm forgatási munkálatainak vezetője volt; Nagy Gézának, a rendezői munkát és forgatókönyvírást; Tormássy Bélának, az oktatófilm werk anyagának elkészítését; Gulyás Erikának, az oktatófilm narrálását; Nagy Gábor Zsoltnak, az online tananyag webes felületének elkészítését; továbbá Nagy Gábornak és Tóth Zoltánnak, a filmben való szereplést és a projektben zajló érzékenyítő tréningek előadását; tapasztalati szakértőinknek: Szabóné Benedek Zsófiának, Kisari Károlynak, Kedves Édának, Szántó Tamásnak; Szántai Károlynak, a Jó példák tárában való közreműködését.
Az ETIKK csapata
Fotók: Déri Miklós