Közlekedés témájú vizsgálatok- városközpontok, közlekedési csomópontok helyszíni vizsgálatai, 2015-től folyamatosan

Terület:
épített környezet vizsgálatai

Az ETIKK folyamatosan végez helyszíni bejárásokat és azokhoz kapcsolódó felméréseket közlekedési szempontú témákkal kapcsolatban. Közintézmények, közfunkciót kiszolgáló akadálymentesített létesítmények akadálymentes működéséhez az akadálymentes megközelítés, a közvetlen akadálymentes környezeti kialakítás alapvető feltétel.

Geometriai akadálymentesítés: közterek felületei, terei:
Közterek burkolati megoldásaiban, geometriai térszervezésénél célszerű a legrövidebb akadálymentesített- még kedvezőbben-, egyetemesen tervezett útvonal kialakítása. Térkőburkolatoknál a hézagmentesség, vagy szoros illesztés, az egyenes felületű, lehetőleg minél homogénebb burkolatok választása segíthet mindazoknak, akik segédeszközt, vagy egyéb eszközt (kerekesszék, rollátor, bot, műláb, babakocsi, roller, gördeszka stb.) használnak közlekedésük során. Történelmi városrészek esetében is léteznek olyan műszaki megoldások, melyek mindenki számára folyamatos haladást tesznek lehetővé- akár a burkolat csak egy részét átalakítva.

(Képen: Budapest, Pesterzsébet Központ, felhasználói tesztelés és mérés, tapasztalati szakértővel és rehabilitációs szakmérnökkel. A kockakőburkolat akadálymentes szempontból nem helyes választás, az elfogyó és korlát nélküli lépcsőfokok balesetveszélyesek. 2018. Forrás: ETIKK)

Budapest, Pesterzsébet Központ, felhasználói tesztelés és mérés, tapasztalati szakértővel és rehabilitációs szakmérnökkel. A kockakőburkolat akadálymentes szempontból nem helyes választás, az elfogyó és korlát nélküli lépcsőfokok balesetveszélyesek. 2018. Forrás: ETIKK

Fenntartói akadálymentesítés-karbantartás:
Közlekedési csomópontok rámpás, illetve lifttel történő kialakítása esetén legfontosabb az üzemeltetés akadálymentes megvalósítása. A liftek fenntartóinak (tulajdonviszonyi problémák és együttműködések rendezése elengedhetetlen, sokszor okoz problémát a fővárosban) lehetővé kell tenni a folyamatos használatot (takarítás, műszaki karbantartás), ellenkező esetben maga az elemi akadálymentesítés sérülhet. A fővárosban általánosan jellemző, hogy ha egy akadálymentes útvonal fenti problémák miatt „kiesik”, nincs alternatív akadálymentes közlekedési megoldás.

(Képen: Közvágó hídi rámpa vizsgálata tapasztalati szakértőkkel. A hosszú, pihenők nélkül kialakított rámpaszakasz esetében hamar elfáradhat a manuális kerekesszéket használó utas. A rámpa taktilis jelzései, kétoldali-kétsoros kapaszkodó korlátai megfelelőek. 2015. Forrás: ETIKK)

Közvágó hídi rámpa vizsgálata tapasztalati szakértőkkel. A hosszú, pihenők nélkül kialakított rámpaszakasz esetében hamar elfáradhat a manuális kerekesszéket használó utas. A rámpa taktilis jelzései, kétoldali-kétsoros kapaszkodó korlátai megfelelőek. 2015. Forrás: ETIKK

Nagyobb, több közlekedési módot egyesítő (pl. busz-metró-villamos-vasút) csomópontok, átszállóhelyek, úgynevezett HUB-ok esetében javasoljuk a többszintű, komplex akadálymentesítést. Akadálymentes liftek, rámpák és kényelmi mozgólépcsők együttes alkalmazása szükségesek nagy forgalmú létesítmények akadálymentes forgalmának biztosításához.

(Képen: Villamos-metróállomás csomópontja. Lépcső, lift és kényelmi mozgólépcső egyaránt kialakított. Fővám tér 2015, forrás: ETIKK)

Villamos-metróállomás csomópontja. Lépcső, lift és kényelmi mozgólépcső egyaránt kialakított. Fővám tér 2015, forrás: ETIKK

Közösségi megosztás