Repülés kerekesszékkel, tippek és trükkök, hogy minden jól menjen

Azok, akiknek a mindennapi életéhez kerekesszékre van szüksége, attól félnek, hogy a repülőgépen történő utazás alatt elveszíthetik a kerekesszéket vagy kár eshet benne, de valószínűleg nem ismerik a légi utazással kapcsolatos jogaikat.

 

Megnézzük közelebbről, milyen szolgáltatásokat vehet igénybe egy kerekesszékes utas az európai repülőtereken és a repülőgépek fedélzetén, milyen támogatásra jogosult a légi utazása során, melyek a különbségek az amerikai és az európai jogi szabályozás között, mit kell tenni elveszés és kár esetén és megnézünk néhány hasznos tippet és trükköt, hogy az utazás problémamentes legyen.

 

Reptéri szolgáltatások

 

Az európai szabályozás szerint a repülőtereknek biztosítaniuk kell a speciális igényekkel rendelkező utasok részére a támogatást a repülőtérre való megérkezésüktől a beszállásig, beleértve az ülőhely elfoglalását a repülőgépen és a kézipoggyász elhelyezését. Az utasok segítséget vehetnek igénybe a bejelentkezésnél, az ellenőrzött csomagok továbbszállításánál, a biztonsági és az útlevélellenőrző pontokon való áthaladásnál. Ugyanazokat a szolgáltatásokat vehetik igénybe azok az utasok, akik bárhonnan európai repülőtérre érkeznek. Az utasoknak indulás előtt legalább 48 órával tájékoztatniuk kell a légitársaságot az igényeikről.

 

A legtöbb repülőtér lehetővé teszi a kerekesszéket használó utasoknak, hogy a kerekesszéküket a beszállókapuig használják.

 

Mindazonáltal ez nem egy jogosultság és a repülőterek egy része kérheti az utasokat, hogy az utazáshoz a repülőtér kerekesszékeit vegyék igénybe és a saját kerekesszéküket ellenőrzött csomagként szállítja a légitársaság.

 

Ahol a repülőtér kerekesszékei nem felelnek meg az utas speciális igényeinek, a repülőtérnek lehetővé kell tenni az utas részére, hogy a saját mozgássegítő eszközét használja a beszállókapuig.

 

Annak, aki szétszerelve szállítható mozgássegítő eszközt használ, pl. robogó (?) vagy nagyobb elektromos kerekesszék, szintén a repülőtér kerekesszékét kell hesználnia. Fontos, hogy a fenti két eszközzel utazók közöljék az illetékesekkel a az eszközzel szétszerelésével kapcsolatos technikai információkat 48 órával a repülés előtt. Nagyon ajánlatos mellékelni a gyártó által készített összeszerelési útmutatót.

 

Szolgáltatások a repólőgépen

 

Az európai szabályozás vonatkozik minden, az Európai Unió területéről induló járatra és az európai légitársaságok által üzemeltetett bejövő járatokra. Például az összes, a londoni Heathrow Repülőtérről Szingapúrba induló járatra vonatkozik az EB(?)1107/2006 irányelv, de a Szingapúrból a londoni Heathrowba repülő gépek közül csak a British Airways és a Virgin Atlantic gépei tartoznak az európai jog hatálya alá.

 

A légitársaságok kötelesek ingyen szállítani minden kerekesszékkel utazó utasnak két mozgássegítő eszközt. Ebben az esetben nincs súlykorlátozás, sem súlyhatár a mobilitást segítő eszközökre.

 

Az európai szabályozás előírja a fedélzeti személyzetnek, hogy szükség esetén biztosítsanak megfelelő támogatást a speciális igényekkel rendelkező utasoknak, ha az ülésükről a mellékhelyiségbe akarnak eljutni. A légitársaságoknak nem kell rendelkezniük erre a célra külön fedélzeti kerekesszékkel. Az irányelv ajánlja, bár nem írja elő a légitársaságoknak, hogy tájékoztassák a csökkent mozgásképességű utasokkal arról, ha nincs a fedélzeten elérhető kerekesszék.

 

Azok az utasok, akik csak segítséggel tudnak enni, wc-t használni vagy nem tudnak egyedül eljutni a vészkijárathoz csak kísérővel utazhatnak. A légitársaságoknak ajánlatos, bár nem kötelező, megtenni „minden tőlük telhetőt” annak érdekében, hogy a csökkent mozgásképességű utas és a vele utazó kísérője egymás mellett ülhessen a repülőgépen. Ezen ajánlás alól csak biztonsági megfontolások miatt lehet kivételt tenni.

 

Különbségek az egyesült államokbeli és az európai szabályozás között

 

Jelentős különbségek vannak az egyesült államokbeli és az európai szabályozás között.

 

Az USA törvényhozása kizárólag a légitársaságokat kötelezi arra, hogy a speciális igényekkel rendelkező utasoknak a megfelelő szolgáltatásokat nyújtsa; Európában a felelősség megoszlik a repülőterek és a légitársaságok között úgy, hogy a felelősség túlnyomó része a repülőtereket terheli.

 

Az európai szabályozástól eltérően, amely nem alkalmazható az Európai Unióba érkező nem európai uniós légitársaságok járataira, az amerikai szabályozást (CFR 14 Part 382) minden, az USA-ból induló és érkező járatra alkalmazni kell, tekintet nélkül a légitársaság nemzeti hovatartozására.

 

Azok az utasok, akik saját kerekesszékkel az Egyesült Államokba vagy onnan repülnek nem kötelesek előzetesen tájékoztatni a légitársaságukat. Mégis, különösen ha Amerikából Európába repülnek, ezt nagyon ajánljuk, elkerülendő a jelentős csúszásokat az európai repülőtereken történő kiszolgálás során.

 

Az USA szabályozása előírja, míg az európai csak ajánlásként fogalmazza meg a légitársaságoknak, hogy minden lehetséges eszközzel biztosítsanak a súlyos fogyatékossággal utazó személy mellett közvetlenül ülőhelyet a kísérőjének.

 

Az amerikai szabályozás értelmében a légitársaság nem fizettetheti ki a kísérő jegyét, ha az utas úgy érzi, hogy nincs szüksége kísérőre. Az európai jogban nincs ilyen előírás.

 

Az amerikai jog előírja a légitársaságoknak, hogy biztosítson kiemelt tárolási lehetőséget az összecsukható kerekesszékeknek a repülőgép utasterében. Az európai jogrendszerben nincs ilyen előírás. Az Air France azon kevés európai légitársaság egyike, amely lehetővé teszi összecsukható kerekesszékek tárolását és szállítását az utastérben.

 

Az amerikai szabályozás kötelezővé teszi a légitársaságoknak a fedélzeten kerekesszékek tartását az utastérben való mozgás lehetővé tétele érdekében és az oldalsó ülések minimum felének rendelkeznie kell mozgatható karfával, míg az európai jogszabályok között nincs ilyen rendelkezés.

 

Az európai jog korlátozza a mozgássegítő eszközben keletkezett kár megtérítésére maximálisan kifizethető összeget, amelyet a Montreáli Egyezmény határoz meg. Ez jelenleg 1,131 SDR (kb. 1,140 GBP/1,760 USD). Az Egyesült Államok törvényhozása ezt a korlátozást csak a hazai járatokra alkalmazza.

 

Mit kell tenni, ha elvész a csomag vagy kár esik benne?

 

Abban a valószínűtlen esetben, ha a kerekesszéke elvész vagy kárt szenved, ki kell tölteni a repülőtéren a Property Irregularity Report (kb. Tulajdonnal Kapcsolatos Rendkívüli Események Bejelentő Lapja) (PIR) nevő kárbejelentő lapot. Kérjük őrizzen meg ebből egy példányt a későbbi ügyintézés érdekében! Kérjük ellenőrizze, hogy légitársasága nem kér-e egy másolatot a PIR-lapról vagy töltsön ki egy másik nyomtatványt nekik is. Mindenképpen végezze el az eljárást, amint lehetséges, mindig az eredeti PIR-lap kitöltését követő 1 héten belül.

 

Az európai jogszabályok előírják a repülőtereknek, hogy biztosítsanak ideiglenes cserelehetőséget a károsodott vagy eltűnt kerekesszék helyett, de ennek nem kell egy az egyben megfelelnie a kicseréltnek. Amint kitöltötte a PIR-lapot, kérje az ideiglenes csereszéket. Ezt a kérését a repülőtereknek teljeseíteniük kell.

 

Tippek és trükkök

 

Elöljáróban: Jelentse be a légitársaságnál, milyen támogatást kér legfeljebb az indulás előtt 48 órával, de legjobb, ha ezt már a helyfoglalásnál megteszi. Emléleztető: Jogsértő, ha a légitársaság plusz díjat számít fel az előzetes (idő előtti) értesítésért. Ha emelt díjas telefonszám hívására kérik, kérjen visszahívást.

 

Kössön a kerekesszékre biztosítást! Mivel a légitársaságok 1,140 GPB-ben maximálják a kártérítés összegét, mindig bölcs döntés a kerekesszékre biztosítást kötni. A díjak és a feltételek szolgáltatóról szolgáltatóra változnak, ezért érdemes egy kicsit utánanézni, mielőtt dönt. Ne feledje, hogy minden Európában kerekesszékre köthető biztosítás megkötéseket tartalmaz, ha az USA-ba vagy Kanadába utazunk. Még mindig jobb kifizetni 30-40 GBP-t, mint ezreket veszíteni elveszés, lopás vagy károsodás esetén.

 

Legyen önnél összeszerelési útmutató! Ha elektromos kerekesszékkel utazik, bizonyosodjon meg róla, hogy van Önnél az összeszerelési útmutatóból.

 

Érkezzen úgy a repülőtérre, hogy legyen még szabadideje. Jobb nézelődni a vámmentes boltban, mint a kapuhoz rohanni át a zsúfolt repülőtéren.

 

Ha elvesztette kerekesszékét vagy kár esett benne, mindenképpen töltse ki a Property Irregularity Report lapot a repülőtéren és kövesse nyomon a folyamatot legfeljebb 1-2 napon belül. Ha Európai Uniós repülőtéren van kérjen csere-kerekesszéket. Az uniós repülőterek jogszabály alapján kötelesek ezt biztosítani.

Ha kétségei vannak, vagy több információra van szüksége, forduljon bizalommal a Reduced Mobility Rights-hoz.

 

Eredeti szöveg:

http://www.reducedmobility.eu/20130621324/The-News/wheelchair-air-travel-tips-and-tricks-to-get-it-right.html

Közösségi megosztás