Nemzetközi jelet kapott az egyetemes tervezés

Honnan ismerhetjük meg az egyetemesen tervezett termékeket?

Egyetemes tervezés nemzetközi jele

Megnőtt az igény arra, hogy az egyetemes tervezésű termékek külön jelölést kaphassanak, azért, hogy az ezeket a termékeket felhasználóik tudatosan is megvásárolhassák ezeket. Egy olyan nemzetközi javaslat született, amely a termékek, helyszínek, épületek, szolgáltatások, informatikai rendszerek, módszerek és ötletek megjelölésére szolgálhatna, melyek minél több ember számára elérhetőek. Az Egyetemes Tervezés Identitás Program (UD-id) projekt egy egyetemes tervezéssel kapcsolatos vezetői kezdeményezés, amely a Nemzeti Művészeti Alapítvány (National Endowment for the Arts – NEA – Washington) támogatásával indult el. A projekt célja, hogya fogyasztók, tervezők, cégvezetők, politikai vezetők és a tudomány képviselői körébennagyobb teret nyerjen az egyetemes tervezés, és növekedjen annak ismertsége és elfogadottsága.

Az Egyetemes Tervezés Identitás Program egy, a Nemzeti Művészeti Alapítvány által 2003 októberében megrendezett találkozón indult útjára. A találkozó mottója az volt: Az egyetemes tervezés víziója: úton a befogadó társadalom felé. A találkozó tanulságai rávilágítottak arra, hogy nagy szükség lenne az egyetemes tervezés koncepciójával kapcsolatos félreértések és tévhitek eloszlatására, és az ezt segítő projektek támogatására. A 2003-as találkozó beszámolója szerint ezek a tévhitek akadályozzák leginkább az egyetemes tervezés közvélemény általi elfogadását.

Az Egyetemes Tervezés Identitás Projektet azért hozták létre, hogy elkezdődjön az ET identitás kifejlesztése, ami tisztázni fogja a koncepciót, növeli a tudatosságot, és bemutatja a nyilvánosság előtt az egyetemesen tervezett világ előnyeit. Beth Tauke és Alex Bitterman, különböző vizsgálatokat végző munkatársak feltérképezték, hogy hogyan találkozik a társadalom az egyetemes tervezéssel, és hogyan vélekedik róla. Ennek alapján egy több érzékszerves kommunikációs módszert fejlesztettek ki. A részvényesek és a felhasználói csoportok visszajelzései alapján alkották meg az identitásfejlesztő programjavaslatot az egyetemes tervezéshez.

5 fő feladatot jelöltek ki a projektben:

1. Tauke és Bitterman tanulmányok, nemzetközi online felmérések és interjúk segítségével megvizsgálták:

a) a társadalom egyetemes tervezéssel kapcsolatos ismereteit és véleményét

b) érzékszervi preferenciáit (alak, szín, forma és hang) és az ezekhez kapcsolódó kulturális képzeteket.

2. Felhasználták a kutatások eredményeit az egyetemes tervezés hét alapelvével ötvözve, hogy irányelveket dolgozzanak ki az egyetemesen tervezett szimbólumok megalkotására és elemzésére.

3. Ezeket az irányelveket alkalmazták, hogy létrehozzanak egy identitás-programot. Alternatívákat hoztak létre egy nemzetközileg is értelmezhető, több érzékszerven keresztül is érzékelhető szimbólumra, hogy beazonosíthatóak legyenek az egyetemesen tervezett termékek és rendszerek.

4. Felméréseket végeztek, hogy visszajelzéseket gyűjtsenek a fogyasztóktól és a szakemberektől, hogy a szimbólumok közvetítik-e az egyetemes tervezés eszméjét.

5. Termékmintákat fejlesztettek, hogy bemutassák az identitás-program terjesztésének lehetőségeit.

A program eredményeként megalkották az Egyetemes Tervezés piktogramját, ami segít beazonosítani az egyetemesen tervezett termékeket, helyeket, tárgyakat, rendszereket, módszereket és eszméket.

Közösségi megosztás