A legjobb támogató technológiát maguk a fogyatékos emberek tervezik meg

David Hayden az Arizonai Állami Egyetemen végzett és megmutatta, hogy a legjobb technológiák azok, amelyek bevonják a felhasználót a tervezésbe és a fejlesztésbe. Ezt akkor mutatta be, amikor segített az iskola kutatóinak olyan technológia kifejlesztésében, amely számára is hozzáférhetővé tette az iskola tábla használatát. David látássérült és segítséget igényelt jegyzetelésnél és a tábla olvasásában. David segített kifejleszteni egy olyan alkalmazást, amely lehetővé tette számára, hogy az iskola tábláját megjelenítse hordozható táblagépe kijelzőjének egyik felén, míg a másik felén jegyzetelhet. Az alkalmazás segítségével David jobban hozzáfért az órai információkhoz. David most azon dolgozik, hogy az alkalmazást mások számára is hozzáférhetővé tegye.

 

David Hayden teszteli a terméket

A Jövő Idő, amely az Arizonai Állami Egyetem (ASU), New America Foundation[1]és az amerikai online hír- és kulturális Slate magazin közötti együttműködés, 2015. március 4-én, Washingtonban „technológia és fogyatékosság” címmel rendezett meg egy eseményt. (További információkért látogassa meg New America honlapját.)

Most egy pillanatra gondoljunk azokra a látható dolgokra, amikre rábízzuk magunkat, amikor belépünk egy emberekkel teli szobába. Látjuk, hányan vannak ott, hol vannak, merre néznek és hogy mozognak-e.

Számos nonverbális jelből olvashatsz, amely sokat hozzáadhat ahhoz, amelyet az emberek mondanak. Mosolyogva ismernek föl, amikor belépsz a szobába, vagy homlokukat ráncolva gondolkodnak rajta, ki is vagy? A javaslatodat fintorogva vagy bólogatva fogadják? Elbűvölten hallgatják a történeteidet vagy ásítozva és közben nyomogatják a mobiljukat?

A látó embereknek ezek maguktól értetődő információk, és tudat alatt értelmezik ezt a temérdek információt. A vak és látássérült személyeknek ezen információk hiánya nagyon megnehezítheti és/vagy kellemetlenné teheti a társadalmi kapcsolattartást. Szerencsére ma már a technológia is segíthet abban, hogy látás nélkül is hozzájussunk ezekhez az információkhoz.

A technológia – különösen a multimédia és az információs technológia – gazdagíthatja életünket, növelheti az eredményességet és elősegítheti a képességi szintektől független önálló életvitelt. Az Arizonai Állami Egyetemen található Kognitív Számítástudományi Központ épp most fejleszt ki egy szociális kapcsolati segítséget, hogy választ adjon a látássérült emberek fent említett problémáira.

Megtanultuk a potenciális felhasználóktól, hogy a látássérült emberek nagyban támaszkodnak a hallásukra. Ha egy támogató eszköz, berendezés hallható visszajelzéssel helyettesíti a láthatóakat, a hang elnyomhat olyan elemeket, amelyek a szituáció szempontjából lényegesek. Ha beszélgetés közben nem jut el hozzánk valami az kellemetlen, de egy utcai forgalmi helyzetben ez már akár kockázatos és veszélyes is lehet. Ezért olyan eszközt fejlesztünk, amelyet a felhasználó magán hordhat és érzékelhető (főleg rezgő) információkat közöl.

Az igazán forradalmi eszközök szoros elkötelezettséget igényelnek a felhasználókkal a tervezés és a fejlesztés teljes folyamatában. Fontos, hogy a fókusz csoportoktól visszajelzést és ötleteket kapjunk a felhasználói igényekről, a rövid ideig tartó közös munka azonban nem elég a feladat komplex megértéséhez és a támogató technológiai megoldások kidolgozásához. A fogyatékos személyeket be kell vonni az elképzelések, koncepciók kidolgozásába, a fejlesztésbe, a kivitelezésbe, a telepítésbe, a tesztelésbe, valamint a lehetséges megoldások, eszközök és technológiák validálásába.

 

Sok évvel ezelőtt egy ASU diák megkérdezte tőlem, hogy nincs-e olyan technológia, amely segíthetné őt abban, hogy hozzáférhessen az osztályteremben lévő tábla információihoz. David Hayden elsőéves matematika és informatika szakos hallgató volt és látássérült. Az osztályterem első soraiból sem látta a táblát, hogy megértse hogyan vezetik le professzorai a matematikai megoldásokat, vagy készítenek algoritmust.

Meghívtam team munkára a laboromba, hogy segítsen megoldani ezt a problémát. Végülis ki tudná jobban megérteni a problémát, mint David?

Másodévesként kezdett el velünk dolgozni a laborban és kifejlesztett egy tablet alkalmazást, amely egy pan-tilt-zoom rendszerű kamerával van összekötve. Az eszközt bevihette az óráira és a tábla képe megjelent a laptopja kijelzőjén. Majd tett egy újabb okos lépést: kettéosztotta a képernyőt. Az egyik fele a táblát mutatta, a másik felén jegyzetelt.

David a látássérült ismerőseinek is megmutatta az eszközt, és a visszajelzéseiket, javaslataikat beépítette a fejlesztésbe. Év végén bemutatta a találmányát a Microsoft Imagine Cup[2] versenyén az „érintés és tablet” kategóriában. Megnyerte a nemzeti és a világversenyt is ebben a kategóriában.

Miután megszerezte diplomáját, David ösztöndíjas lehetőséget kapott a NASA-nál és jelenleg tudományos fokozat, Ph.D megszerzésén dolgozik. Mások számára le is gyártja a note-takert (jegyzetelőt) a prototípus alapján.

Amikor a látássérült diákok elkezdték a Note-Takert használni az osztályban, a látó osztálytársak is elkezdtek érdeklődni az eszköz iránt, hogy jó lehetne-e nekik is valamire. Ez nem egyedülálló a jól megtervezett támogató technológiák körében. Például az első kereskedelmi forgalomban is kapható írógépet, a Hansen Writing Ball-t, eredetileg vak személyeknek fejlesztették ki. A mai QWERTY billentyűzetek, amelyeket ma számítógépünkhöz használunk, éppen ezeknek a hozzáférhetőségi eszközöknek a leszármazottai.

Valójában keressük azokat a módszereket, amelyekkel képességeinket fejlesztjük. Például a katonáknak a harctéren hozzá kell jutniuk az információkhoz sötétben és stresszes környezetben is. Van, aki szerint a vakság nemcsak egy fogyatékosság, hanem egy koncepció is. Bizonyos szempontból mindannyian vakok vagyunk. Nem látunk nagyon távolra. A Marsot senki sem tudja a Földről fölfedezni átlagos látással. A támogató technológiák képesek arra, hogy lehetővé tegyék számunkra átlépni korlátainkat és gazdagabbá tehetik életünket.

[1] A New America Foundation non-profit, közpolitikai intézetet azzal a céllal hozták létre 1999-ben, hogy olyan új gondolkodókat és elgondolásokat támogasson, amely az USA új nemzedékének kihívásaira keresi a választ.

[2] Microsoft által alapított és szponzorált, diákoknak szóló, globális startup verseny, mára világ legrangosabb tech-innovációs versenye.

 

forrás: http://www.slate.com/blogs/future_tense/2015/03/03/the_best_

adaptive_technologies_are_designed_by_people_with_disabilities.html

Youtube videók:

https://www.youtube.com/watch?v=a8XCmIcaK3I

https://www.youtube.com/watch?v=Ba6qHT3MGzk

Közösségi megosztás